BBC: Párky a slanina mohou zkrátit život

Konzumace párků, šunky či slaniny zvyšuje riziko předčasného úmrtí. Alespoň k takovému závěru podle serveru BBC dospěli autoři mnohaletého výzkumu zahrnujícího půl milionu lidí z desítky evropských zemí. Ukázalo se, že velká spotřeba masných výrobků s vysokým obsahem solí a dalších konzervantů zvyšuje riziko srdečních a cévních onemocnění, rakoviny a předčasného úmrtí.

Během sledování, které v průměru trvalo téměř 13 let, zemřel každý sedmnáctý z účastníků. Skoro 10.000 lidí podlehlo rakovině a 5500 osob srdečním nemocem.

Podle výzkumu, otištěném v časopise BMC Medicine, pojíst více než 160 gramů uzenin denně – tedy třeba dva párky s plátkem slaniny – zvyšuje pravděpodobnost předčasného úmrtí o 44 procent oproti lidem, kteří si dopřejí jen 20 gramů denně.

„Přestat kouřit je důležitější, než se omezit v masných výrobcích, ale i tak bych doporučovala snížit příjem uzenin,“ říká profesorka Sabine Rohrmanová z Curyšské univerzity. Odhaduje, že takové odříkání by mohlo zabránit třem procentům předčasných úmrtí.

Britské zdravotní úřady doporučují konzumaci nejvýše 70 gramů masných výrobků denně, což odpovídá asi tak dvěma plátkům slaniny. Nicméně podle výzkumu má konzumace malého množství masa i kladné stránky.

„Většina lidí nijak nepotřebuje se omezovat ve spotřebě čerstvého masa. Varovná statistika se týká jen masných výrobků, které se vyrábějí uzením a přidáváním solí a dalších konzervantů,“ říká dietoložka Ursula Arensová.

Doktorka Rachel Thompsonová z nadace World Cancer Research Fund se domnívá, že výsledky nového výzkumu potvrzují již známá fakta: „Náš průzkum, zveřejněný v roce 2007 a potvrzený v roce 2011, jasně poukazoval na souvislost mezi spotřebou výrobků jako slanina, šunka, salámy či párky a rakovinou střev,“ připomněla. Jen v Británii by každým rokem ubyly až čtyři tisícovky těchto případů, kdyby se spotřeba omezila na deset gramů denně.

„Lidé, kteří mají rádi uzeniny, také jedí méně ovoce a zeleniny a častěji kouří, což nemohlo neovlivnit celkové výsledky,“ soudí Tracy Parkerová, dietoložka specializovaná na kardiaky. „Čerstvé maso, ať hovězí, jehněčí či vepřové, může být součástí vyvážené stravy. Ještě lépe je do stravy zahrnout ryby, drůbež a luštěniny,“ dodala.

Proč tedy Italové, libující si v parmské šunce, neumírají mladí? Životaschopnost jim povzbuzuje středomořská strava zahrnující hodně ovoce, zeleniny a ryb. Ale udržet se ve formě vyžaduje více, než si jen odepřít pár plátků slaniny. Říct si, že se vzdám špeku, ale přitom vykouřím čtyřicítku cigaret, nejspíše neskončí dobře.

Share Button