Farmaceutické firmy letos zvýšily výdaje za reklamu o pětinu

Tuzemské firmy zaměřené na výrobu léčiv letos výrazně zvýšily výdaje za reklamu. Za první pololetí činily inzertní výdaje farmaceutických firem 1,032 miliardy korun, což je o 19 procent více než za stejné období loni. Nejvíce do reklamy investují GlaxoSmithKline (GsK), Bayer a Novartis. Vyplývá to z průzkumu společnosti Admosphere, která se zabývá monitoringem reklamních investic.

Reklamní investice GsK se v pololetí meziročně zvýšily o 52 procent na 132 milionů korun. Bayer za reklamu utratil přes 123 milionů Kč. Inzertní výdaje Novartisu činily téměř 111 milionů korun, což představuje meziroční růst až o 86 procent.

Podle průzkumu propagují firmy své jednotlivé značky. Na zviditelnění některých produktů utrácejí proti loňsku více než dvojnásobné částky. Stejně jako v první polovině roku 2010 byly i letos nejvíce inzerované léky proti bolesti Ibalgin od společnosti Zentiva (44,7 milionu Kč) a Panadol od GsK (44,5 milionu Kč). Na třetí místo se letos dostal nosní sprej Muconasal společnosti Boehringer Ingelheim. Do jeho propagace investoval zadavatel 44,1 milionu Kč, tedy více než dvojnásobek loňských výdajů. Podobného skoku se dočkal i lék Espumisan, do něhož výrobce investoval téměř třikrát více.

Výjimku tvořily společnosti Reckitt Benckiser a Berlin-Chemie/A.Menarini Česká republika, které letos své reklamní rozpočty snížily.

Své reklamní kampaně staví farmaceutické firmy zejména na televizní komunikaci. Do televize směřuje přes 89 procent jejich inzertních rozpočtů.

Výdaje na reklamu vybraných farmaceutických společností v ČR za první pololetí 2011:

Společnost Výše výdajů Meziroční rozdíl (v %)
GlaxoSmithKline 132.134.000 52
Bayer 123.411.000 63
Novartis 110.740.000 86
Boehringer Ingelheim 97.280.000 78
Zentiva 93.388.000 49
Johnson & Johnson 88.815.000 62
Medicom International 62.049.000 68
Reckitt Benckiser 39.244.000 -62
Janssen-Cilag 38.570.000 62
Berlin-Chemie/A.Menarini ČR 32.641.000 -26
Share Button