Pohyb je nejlepší ochranou před onemocněním srdce

Pohyb je podle lékařů nejlepší ochranou před onemocněním srdce. Pravidelné cvičení nebo lehký míčový sport třikrát týdně po dobu 45 minut prodlouží podle nich život srdečního svalu až o pět let. Nemoci srdce a cév způsobují více než polovinu úmrtí v Česku. K epidemickému nárůstu počtu nemocných přispívá nezdravý životní styl spojený s přejídáním, stresem a nedostatkem pohybu.

Tělesná nečinnost vede k nadváze až obezitě i k vyšším hladinám cukru a tuku v krvi. Postupně tak člověk může dospět až k infarktu či mrtvici.

Vhodná zátěž naopak pomáhá udržet srdce zdravé. Nemocným doporučují lékaři podobnou zátěž jako zdravým, tedy 30 minut denně čtyři dny v týdnu „do zpocení“, ne do úplného vysílení.

Nejjednodušším a přitom účinným pohybem je rychlá chůze střídaná s klusem, jízda na kole, míčové hry, v zimě běžky. Pro lidi s rizikem srdeční choroby je vhodnější kolektivní sport, například míčové hry. A to i z hlediska bezpečnosti – při srdeční nevolnosti si člověk sám na kole, při chůzi nebo na běžkách v lese nepomůže.

Ideálním rekreačním sportem pro posílení srdečního svalu a prodloužení života je podle lékařů tenis nebo badminton. Při těchto míčových sportech se dobře propojuje chůze s během. Klouby nejsou tak namáhány ostrými změnami směru pohybu jako například při squashi. Lépe je hrát v klimatizovaných halách než venku na otevřeném slunci.

Squash jako jeden z nejdynamičtějších sportů je pro zdravé a aktivní lidi. Nemocnému srdci neprospěje.

Genetická rizika člověk neovlivní, pokud rodič stejného pohlaví trpí či trpěl srdečním onemocněním, má větší riziko i potomek. Naproti tomu další rizika člověk může ovlivnit. Není třeba měnit vše naráz, stačí v postupných krocích omezovat jedno riziko ročně, i to se na zdraví projeví.

První změnou může být pro lidi, kteří se dosud nehýbali, volba vhodné pohybové aktivity. Pro lidi s nadváhou může být změnou to, že zhubnou. I pět kilogramů za rok je úspěch. Srdci uleví, když kuřák přestane kouřit, asi po roce se plíce očistí a jsou jako plíce nekuřáka. Alkohol doporučují lékaři jen příležitostně, místo klasické kávy překapávanou nebo instantní a omezit solení.

Share Button