Děti by měly na jaře jíst více vitamínů

Děti by na jaře měly jíst více vitamínů, potřebu zcela pokryje zdravým dětem čerstvé ovoce a zelenina. Vitamínové preparáty a doplňky stravy by měly dostat jen při některých onemocněních nebo při nedostatku konkrétních látek. Rodiče by se ale měli předem poradit s lékařem, řekl ČTK praktický dětský lékař Bohuslav Procházka.

„Mnoho maminek podává tyto přípravky dětem ve snaze zajistit jim podle svého to nejlepší. Zdravé dítě, které dostává pestrou a vyváženou stravu, nic takového nepotřebuje,“ zdůraznil.

Vyšší dodávky vitamínů jsou nutné hlavně po prodělaném akutním onemocnění, při chronických nemocech a také při některých alternativních směrech výživy, jako je veganství, které povoluje jen rostlinnou stravu.

„Pro zdravý vývoj dítěte je důležitý dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, libového masa, vajec, ryb, luštěnin a kvalitních rostlinných olejů a tuků, u větších dětí také celozrnného pečiva a cereálií,“ doplnila nutriční terapeutka Jitka Rusková z Poradenského centra Výživa dětí.

Vitamíny si tělo většinou neumí samo vytvořit. Vitamíny rozpustné v tucích přispívají k odolnosti vůči některým nemocem, podporují kvalitu pokožky a zraku. Protože jsou rozpustné v tucích, je pro jejich správné využití v organismu nutné zajistit dostatek kvalitních rostlinných olejů a výrobků z nich, například margarínů.

„V praxi to znamená, že zeleninový salát bez zálivky například z olivového oleje dodá tělu mnohem méně důležitých vitamínů,“ upozornila.

Vitamíny rozpustné ve vodě pocházejí zejména z ovoce, zeleniny, obilovin a z některých potravin živočišného původu, jako jsou maso, játra a vejce. Vitamín C podporuje obranyschopnost, dostatečný příjem může výrazně zkrátit léčbu infekce. Děti potřebují 50 až 70 miligramu na den, v období viróz může být příjem několikanásobně vyšší. Vitamín C přispívá také k prevenci nemocí srdce a cév a rakoviny.

Share Button