Ovoce a zelenina prý pomáhají proti rakovině střeva jen nekuřákům

Snědení 600 gramů ovoce a zeleniny denně snižuje riziko rakoviny tlustého střeva u nekuřáků, ale zřejmě ho zvyšuje u kuřáků. Podle agentury AFP se to uvádí v celoevropské studii, která dnes byla zveřejněna v Nizozemsku. Neplyne prý z toho ale, že kuřáci by ovoce a zeleninu neměli jíst – měli by přestat kouřit.

„Zdá se, že lidem, kteří jedí hodně ovoce a zeleniny, hrozí ve srovnání s těmi, kdo to nedělají, o 20 až 25 procent menší nebezpečí, že onemocní rakovinou tlustého střeva. Platí to ale jen u těch, kteří nekouří. Vypadá to, že u kuřáků hojné požívání ovoce a zeleniny toto riziko naopak zvyšuje,“ uvádí Nizozemský ústav pro zdraví a životní prostředí (RIVM), který studii koordinoval.

„Nebylo by ale správné z toho vyvodit, že když člověk kouří, měl by přestat jíst ovoce a zeleninu. Správný závěr naopak je ‘Prosím, přestaňte kouřit’,“ řekl AFP ředitel centra RIVM pro zdraví a výživu Hans Verhagen.

Paradoxní rozdíl v působení ovoce a zeleniny na kuřáky a nekuřáky prý zatím nebylo možné uspokojivě vysvětlit.

V průzkumu, který ústav koordinoval, byly po dobu osmi let studovány vztahy mezi výživou a rakovinou u 520.000 lidí v deseti evropských zemích.

Popularity: 7% [?]