Lidé by na slunci měli dodržovat pravidla bezpečného opalování

Lidé by na slunci měli dodržovat pravidla bezpečného opalování, jinak jim hrozí spálení, které urychlí stárnutí kůže a zvyšuje riziko kožní rakoviny. Odborníci dokonce dávají dětské spáleniny do přímé souvislosti s onemocněním rakovinou kůže v dospělosti.

Lidé by neměli pobývat na přímém slunci mezi 11:00 až 15:00, měli by si chránit oči slunečními brýlemi a hlavu kloboukem a měli by používat kvalitní ochranné krémy. Měli by si jimi natírat například i uši, nos či vysoké čelo, které se snadno spálí. Při opalování bez plavek by si měli natřít také prsa a zadek, protože tyto partie nejsou na slunce zvyklé a snáze se spálí. Na slunce mohou reagovat rty popraskáním a tvorbou oparů.

Krém je třeba nanášet během dne opakovaně, zejména po koupání. A dokonce i když se slunce schovává většinu času za mraky. I tak totiž opaluje. Riziko spálení zvyšují sluneční paprsky odražené od vodní hladiny, písku a betonových ploch. Slunce působí silněji i ve vyšších nadmořských výškách.

Lékaři radí zvolit krém podle typu kůže, intenzity slunečního záření a délky pobytu na slunci. První pobyt může trvat jen pár minut a postupně, jak si kůže zvyká, je možné pobyt na slunci prodlužovat. Po slunění je vhodné osprchovat se, zbavit kůži potu, chloru, při pobytu u moře soli a písku a natřít se krémem nebo mlékem k regeneraci kůže po opalování.

Kojenci by na přímé slunce vůbec neměli přijít – melanin, který chrání proti UV záření, se u nich teprve začíná tvořit. Batolata mohou být na slunci denně asi hodinu při hrách, koupání a procházkách. Děti se nemohou opalovat tak, jak se opalují dospělí, tedy povalováním na přímém slunci.

„Pro rodiče je jednoduchá pomůcka, jak poznat, zda je slunce pro dítě bezpečné – je-li stín vržený dítětem delší než dítě samo, je pobyt na slunci pro ně bezpečný,“ radí na webu odborníci.

Jako první pomoc při spálení doporučují studenou vodu nebo vychlazený odvar z černého nebo zeleného čaje, případně obklad z jogurtu nebo tvarohu. Pomáhá také mast na spáleniny, natírání na spálená místa ale může bolet, proto je vhodnější nastříkat na bolavou kůži pěnu s obsahem kyseliny pantotenové, která podporuje hojení a obnovu kůže.

Share Button