Jít do práce pěšky či jet na kole zlepšuje kondici

Ti, kteří se vydají do práce pěšky nebo na kole, i když třeba jen kousek cesty, tím podstatně zlepšují svou kondici. Přesto to dělá jen velmi málo lidí, ukázala nová americká studie, o které informuje agentura AP.

Průzkumu na téma zdraví a dojíždění do práce se zúčastnilo asi dva tisíce obyvatel velkých měst ve středním věku. Studie ukázala, že pouhých sedmnáct procent lidí urazí aspoň část cesty do práce pěšky či na kole.

Ti, kteří tak činí, si vedli lépe v kondičních testech, i když vědci brali v úvahu úroveň tělesné aktivity pracujících ve volném čase. Ze studie tak vyplynulo, že ti, kteří nedojíždějí do práce aktivním způsobem, ale třeba sportují ve volném čase, mají horší
kondici než aktivní dojíždějící.

Aktivně dojíždějící muži měli také lepší výsledky v měření indexu tělesné hmotnosti, krevního tlaku, inzulínu a hladiny tuků v krvi. U žen se to tolik neprojevilo, což je podle vědců patrně i tím, že ženy chodí či jezdí na kole kratší vzdálenosti.

Mezi příčinami, které drží Američany při dojíždění do práce v jejich autech, jsou podle vědců rozbité chodníky, nedostatek cyklostezek a velké vzdálenosti. „Moc ráda bych jezdila na kole do práce, ale je to pro mě dost nebezpečné,“ řekla agentuře AP Penny Gordonová-Larsenová z univerzity v Severní Karolíně, která na výzkumu pracovala. „Na cestě je jeden úsek s úzkou silnicí, kde nejsou žádné cyklostezky.“

Již dřívější výzkumy ukázaly, že ve státech, kde lidé častěji chodí do práce pěšky či jezdí na kole, se také vyskytuje nejméně obézních. „Jsem opravdu rád, že se tím lidé v USA začínají zabývat,“ řekl James Sallis ze Státní univerzity v San Diegu. Dodal, že situaci komplikuje i uspořádání mnoha amerických měst, kde jsou odděleny pracovní zóny od obytných.

„Tím se komplikuje možnost aktivního dojíždění do práce,“ podotkl Sallis. Města jako Portland ve státě Oregon, která vystavěla síť cyklostezek, mají podle něj daleko víc aktivních cyklistů. Firmy jim poskytují sprchy, šatny a bezpečná parkoviště kol, aby aktivní dojíždění podpořily.

Share Button