Britští vědci odmítají „mýty o detoxu“ organismu

Neexistují žádné důkazy, že produkty, které podle reklam mají pomoci tělu očistit se od škodlivých látek, doopravdy fungují, varují britští vědci. Jak napsal zpravodajský server BBC News, charitativní nadace Sense About Science posuzovala 15 produktů od balené vody až po peeling obličeje a zjistila, že mnohá tvrzení o detoxikačních účincích „nemají smysl“.

Kdokoli, kdo si po Vánocích dělá starosti s následky nemírného jídla a pití, si poslouží stejně dobře, když bude zdravě jíst a hodně spát, dodávají vědci. Ti se detoxikačním produktům podívali na zoubek v rámci kampaně za odhalení reklamních triků, kdy společnosti používají vědecky znějící věty, které ale ve skutečnosti nic neznamenají.

Vědci vyzvali společnosti produkující a propagující škálu produktů od vitamínů po šampóny, detoxikační náplasti či peeling, aby poskytly důkazy podporující jejich tvrzení o detoxikačních účincích výrobku. Ani dvě firmy, zdá se, nepoužívají totožnou definici detoxu, což podle Oxfordského slovníku angličtiny je odstranění toxických látek či vlastností.

Ve většině případů byli producenti a prodejci nuceni přiznat, že jednoduše přejmenovali proces, jako je například čištění či pročištění, na detox, uvádějí vědci. Jeden z nich zkoumal čistící přípravek jisté firmy, která tvrdila, že její výrobek detoxikuje pleť odstraněním toxinů. Z těchto „toxinů“ se ale nakonec vyklubala špína, líčidla a pleťové krémy, jejichž odstranění by se očekávalo od jakéhokoli čistícího prostředku.

Pětidenní detoxikační plán jisté farmaceutické firmy, který ujišťoval, že tělo detoxikuje a odplaví z něj toxiny, sklidil kritiku za to, že svá tvrzení neopírá o důkazy. Bioložka Evelyn Harveyová, která se výrobkem zabývala, míní, že pokud budou zákazníci dodržovat zdravou stravu, která je k potravinovému doplňku doporučována, pak se budou patrně cítit lépe – ovšem s produktem samotným to nebude mít nic společného.

Vědci zároveň varují, že některé detoxikační diety mohou mít v nejhorším případě nebezpečné důsledky a přinejlepším jsou plýtváním penězi. „Minimum, co by prodejci detoxikačních produktů měli být schopni poskytnout, je jasné pochopení, co vlastně detox znamená, a důkaz, že jejich produkt skutečně funguje,“ říká chemik Tom Wells, který se výzkumu účastnil. „Lidé, které jsme
kontaktovali, nebyli schopni udělat to ani to.“

Mluvčí jedné z kritizovaných firem uvedla, že pětidenní detoxikační plán povzbuzuje zákazníky, aby pili vodu, a obsahuje ingredience, které „bojují proti toxinům a pomáhají chránit před nebezpečím volných radikálů“. Další z kritizovaných společností prohlásila: „Všechny (naše) produkty procházejí přísným testováním a posuzováním, abychom zajistili, že naše tvrzení jsou přesná a zákazníkem zaznamenatelná.“

Share Button